Die Informatik des Fachbereiches 3 der Universität Bremen Hier geht es zur Homepage der Verwaltung des Fachbereiches 3 der Universität Bremen Hier geht es zur Homepage der Informatik des Fachbereiches 3 der Universität Bremen Hier geht es zur Homepage der Mathematik des Fachbereiches 3 der Universität Bremen Hier geht es zur Homepage des Fachbereiches 3 der Universität Bremen Hier geht es zur Homepage der Universität Bremen
Zeige Digitale Medien-Format Pdf_icon Systems Engineering-Format Pdf_icon Informatik-Format Pdf_icon Wirtschaftsinformatik-Format Pdf_icon

System Engineering-Ansicht

Modultyp
Pflichtmodul Wahlbereich
Spezialisierungsbereich Anzahl Semesterwochenstunden CP Angeboten in jedem
V Ü S P Proj. Anzahl
Current Topics in Human Computer Interaction
0 0 0 0 0 0 6 i. d. R. angeboten in jedem SoSe
Current Topics in Human Computer Interaction         Berechnung des Workloads
Vorgesehenes Semester ab 1. Semester
Lernziele

  • Knowledge of interaction design beyond WIMP
  • Knowledge of different development methods
  • Ability to carry out task analyses and to solve problems of task allocation
  • Ability to develop interfaces beyond WIMP
  • Ability to comprise design patterns into the own development
  • Ability to introduce particularities (accessibility, localisation,security) into development
  • Professional and communicative competence

Lerninhalte

“From GUI to NUI” :

After having achieved a general overview of the area of Human-Computer Interaction (HCI), learn more on the fundamentals of human-computer interaction and especially post-desktop interfaces. Work together in small teams on a semester-long project. Each week, in the labs, present and discuss work with peers. In the lab develop your own concept of a NUI and document it in a research paper. The course will start with a brief re-cap on design principles (Fitts’ law, Norman: affordances, mappings, constraints, slips, seven stages of action) and processes (Design Process, Evaluation & Statistical Testing) in HCI. The main focus will be on the properties and characteristics of so called post-desktop or natural user interfaces (NUI), including but not limited to:

Touch & Mobile Tangibles AR / VR / MR Deformable Interfaces Wearable Interfaces

Prüfungsformen

Hausarbeit, Präsentation und Fachgespräch oder mündliche Prüfung

Dokumente (Skripte, Programme, Literatur, usw.)

  • Wigdor, D., & Wixon, D. (2011). Brave NUI world: designing natural user interfaces for touch and gesture. Elsevier.

  • Van Dam, Andries. “Post-WIMP user interfaces.” Communications of the ACM 40.2 (1997): 63-67.

  • Sharp, H., Rogers, Y., & Preece, J. (2007). Interaction design: beyond human-computer interaction.

  • Recent research papers from ACM CHI, ACM UIST among others

Lehrende: Prof. Dr. J. Schöning Verantwortlich: Prof. Dr. J. Schöning
Zurück

Zeige Digitale Medien-Format Pdf_icon Systems Engineering-Format Pdf_icon Informatik-Format Pdf_icon Wirtschaftsinformatik-Format Pdf_icon